Zoeken

Valerian and the City of a Thousand Planets

3

Kan een verbluffend mooie film ook verbijsterend dwaas zijn? Kan utopische fantasy ook prettig gestoord zijn? Het antwoord is ‘ja’ wanneer een met surrealisme én popcultuur flirtende cineast zijn verbeelding de vrije loop laat. Wat Luc Besson doet met het even bizarre als speelse sciencefictionepos VALERIAN AND THE CITY OF THOUSAND PLANETS.

The Rider

4

Na haar Native Americans-drama 'Songs My Brothers Taught Me' schetst de in Amerika werkende Chinese cineast Chloé Zhao de rodeo cultuur via een jonge indiaanse cowboy die na een val dreigt een outsider te worden in het macho cowboymilieu en een nieuwe zin moet geven aan zijn leven. THE RIDER balanceert subtiel op de grens van fictie en documentaire.

Extremely Loud & Incredibly Close

3

kan Hollywood boeken verneuken? Reken maar, en de op serieuze thema's geilende Stephen Daldry is daarvan het beste bewijs. Zijn kurkdroge literatuurverfilmingen The Hours en The Reader kapseisden onder gepolijst perfectionisme en morele betweterigheid. Samen met het casten van de bordkartonnen has beens Tom Hanks en Sandra Bullock voor de hoofdrollen en de vaak in de karikatuur-val trappende Max von Sydow en John Goodman in bijrollen, voorspelde dat niet veel goeds voor de verfilming van Jonathan Safran Foers in 2005 gepubliceerde hartverscheurende 9/11-roman 'Extremely Loud & Incredibly Close'.

The Front Runner

3

Met THE FRONT RUNNER, nu verkrijgbaar op dvd, vertelt Jason Reitman, de Canadees-Amerikaanse regisseur van ‘Juno’ en ‘Tully’, het verhaal van een Amerikaans politiek schandaal: de val van Gary Hart, de democraat die in 1987 op het punt stond de nominatie als presidentskandidaat in de wacht te slepen toen een vermeend seksschandaal hem onderuit haalde.

Song to Song

4

“Fuck the system, we make our own system!” brullen de Zuid-Afrikaanse rappers van Die Antwoord terwijl Terrence Malick met kinetische slow motion-dansbeelden SONG TO SONG opent. Een opgestoken middelvinger mét knipoog van een maverick-regisseur die niet maalt om zijn outsiderstatus. Sterker nog, die lacht omdat hij door zijn golf narratief experimentele films ('To the Wonder', 'Knight of Cups', 'Voyage of Time') zo uit de gratie viel dat Indiewire rondvroeg “of critici hun geduld verloren zijn met Terrence Malick”. “Ja”, antwoordden velen.

The Secret Man

3

Met zijn interesse voor politieke cinema is Peter Landesman een atypisch Amerikaanse filmmaker. Na een film over een historisch evenement ('Parkland') en over een klokkenluider ('Concussion') maakte hij vorig jaar met THE SECRET MAN een politiek drama rond een van de invloedrijkste klokkenluiders uit de Amerikaanse geschiedenis: Mark Felt aka Deep Throat.

Atomic Blonde

3

De spionagefilm boomde tijdens de Koude Oorlog en leek met het vallen van de Berlijnse Muur een gedoemd genre. Niets was minder waar. Naar het voorbeeld van opperspion James Bond verschoof de klemtoon echter van spanning en mysterie naar actie en geweld. David Leitchs ultragestileerde spionagethriller ATOMIC BLONDE vormt daarop geen uitzondering.

La isla mínima

4

Als een openingsgeneriek een graadmeter zou kunnen zijn voor de kwaliteit van een film, dan zit het met LA ISLA MÍNIMA (internationale titel: Marshlands) verdomd goed. Een montage van bevreemdende luchtfoto’s van de Andalusische moeraslanden door fotograaf Héctor Garrido glijdt voorbij. Zij zullen het decor vormen voor een sombere thriller waarin twee grootstadflikken de moord op twee tienermeisjes in de meest onherbergzame zuidelijke hoek van het Iberische schiereiland moeten oplossen.

The Neon Demon

3

Het schoonheidsideaal? Het loert, het lacht je toe op elke hoek van de straat. Voor jonge meisjes moet dat zeer confronterend zijn, angstaanjagend bijna. De Deense cineast Nicolas Winding Drive Refn, tot nu maker van viriele cinema, liet zich voor zijn nieuwste THE NEON DEMON inspireren door de wereld van opgroeiende, modebewuste pubermeisjes die in de ban leven van dat val(s)e ideaalbeeld van maar al te graag poseren voor een fotoshoot en/of de wereld rondreizen als mannequin.

Leto

3

Hoe keken wij naar de Sovjet-Unie tijdens onze roaring eighties en hoe hebben de Sovjets de punk en new wave beleefd vóór de val van de Berlijnse Muur? De Russische regisseur Kirill Serebrennikov serveert in LETO een dubbelzinnige zomerse revolutie.

Pagina's