Filmmagie: Bij het voorbereiden van dit interview stuitte ik op mijn bespreking van een film uit 1980 over de driehoeksrelatie Jack Kerouac-Neal Cassady-Carolyn Cassady, Heart Beat ...
Walter Salles: "Oh ja, die visueel mooie film van John Byrum ..."
“Er zijn zo weinig mensen met een geweten in Hollywood”, klaagde Blake Edwards. Als erfgenaam van Ernst Lubitsch en Leo McCarey groeide hij uit tot een moreel filmmaker gespecialiseerd in komedies. Een auteur die zijn flair voor visuele en fysieke humor bewees met de Pink Panther-reeks, ‘The Party’ en BLIND DATE.
Billy Wilder wordt vooral herinnerd voor zijn werk uit de jaren 50, van ‘Sunset Boulevard’ tot ‘Some Like it Hot’, maar de Oostenrijks-Amerikaanse cineast draaide tijdens de seventies enkele miskende meesterwerken: het melancholische ‘Avanti!’, het tragische ‘Fedora’ én de bitterzoete komedie THE FRONT PAGE.
Jezelf casten als ster in je eigen film … het is iets dat Clint Eastwood en Charlie Chaplin zich eigen maakten, dat Rowan Atkinson liet samensmelten met zijn mr. Bean-alias, Roberto Benigni een Oscar opleverde en Joseph-Gordon Levitt vorig jaar naar Gent bracht.
De verfilming van Jack Kerouacs Beat-klassieker 'On the Road' leek lang een gedoemd project. Onder anderen Coppola en Van Sant beten er zich de tanden op stuk. Tot de Braziliaan Walter Salles (‘The Motorcycle Diaries’) in het streven van de Beat-generatie om intenser te leven en in hun nood om te experimenteren een universele insteek zag: “Het is de voorbode van de gedragsrevolutie die ons vrijer maakte”.
Wachten is duidelijk het codewoord hier in Cannes: in de ellenlange rijen of om de nokvolle persconferenties bij te wonen.
Met onder meer de première van Sundance-revelatie/sensatie THE BIRTH OF A NATION, de aanwezigheid van filmmaakster Julia Ducournau om haar veelbesproken wreed zussenportret GRAVE te presenteren, de vertoning van EAT THAT QUESTION: FRANK ZAPPA IN HIS OWN WORDS, waarin wijlen “d
Vriendschap, vrouwen, vliegtuigen; de ingrediënten van Only Angels Have Wings zijn gedrenkt in viriele romantiek en typeren de stijl van de Amerikaanse maverick regisseur-producent Howard Hawks (1896-1977). Zijn vergeten meesterwerk uit het gouden jaar 1939 (van The Wizard of Oz, Gone With the Wind en Stagecoach) kan nu gelukkig worden (her)ontdekt dankzij een magistrale 4K-restauratie die duidelijk maakt hoezeer de actiefilmer een visueel verhalenverteller is.
De immer nuchtere en cynische Billy Wilder zou THE FORTUNE COOKIE achteraf als het begin van het einde van zijn carrière zien, maar mede dankzij de briljante tandem Jack Lemmon-Walter Matthau wist de Amerikaanse regisseur midden jaren 60 toch een schitterende oplichterskomedie te maken. Deze miskende Wilder is eindelijk uit op blu-ray.