Zoeken

Isle of Dogs

4

Het Trumptijdperk inspireert de Amerikaanse onafhankelijke filmmaker Wes Anderson om, in na zijn 'Fantastic Mr. Fox' tweede stop-motionavontuur, voor het eerst een politiek geladen fabel te vertellen. Al blijft zijn Japanse animatie dystopie ISLE OF DOGS vooral speels en aaibaar. Anderson kwispelt en blaft maar laat het grommen en bijten achterwege.

Q&A: animator Kim Keukeleire over Isle of Dogs

4

Een rijkgevulde zaal enthousiastelingen kwam in de Brusselse Palace kijken hoe Wes Anderson het er in zijn tweede stop-motionanimatiefilm ISLE OF DOGS van af had gebracht. Na de vertoning stond de Belgische Kim Keukeleire, een van de drie hoofdanimatoren, klaar om vragen te beantwoorden.

Moonrise Kingdom

3

Waarom zou je opgroeien wanneer de wereld van volwassenen zoveel minder magisch is dan die van de kinderlijke verbeelding? Die vraag stellen zowel de eeuwig jonge sprookjesverteller Wes Anderson (Rushmore, The Royal Tenenbaums, The Life Aquatic with Steve Zissou, The Darjeeling Limited) als de avontuurlijke jongeren van MOONRISE KINGDOM zich.

Phantom Thread

4

Tien jaar na het magistrale olie-epos ‘There Will Be Blood’ werken Paul Thomas Anderson en Daniel Day-Lewis opnieuw samen voor PHANTOM THREAD, het stijlvolle verhaal van een tegelijk krachtige en fragiele couturier die in het London van de jaren 50 weerstand tracht te bieden aan mode en liefde tot een amoureuze passie hem uit evenwicht haalt.

The Grand Budapest Hotel

4

Wes Anderson schept werelden die niet (meer) bestaan en die in feite nooit bestaan hebben. De settings van The Royal Tenenbaums, The Life Aquatic with Steve Zissou, The Darjeeling Limited, Fantastic Mr.

Isle of Dogs

4

Met ISLE OF DOGS, die als eerste animatiefilm ooit de Berlinale opende, bevestigt cinefiel Wes Anderson zijn voorliefde voor harige poppen en meticuleus ontworpen decors. In een gefantaseerd retrofuturistisch Japan vindt hij zijn donkerste, meest openlijk politieke film tot nu, naast de warmte van hondenvacht.

The Master

4

“De periode vlak na WOII was er een waarin mensen met groot optimisme naar de toekomst keken,” vertelt Paul Thomas Anderson, “maar het was tegelijk ook een periode waarin men terugblikkend moest omgaan met pijn en dood”. THE MASTER peilt via de relatie tussen een leider en zijn volgeling naar de rusteloosheid, de dromen en de driften van getourmenteerde, beschadigde zielen.

Pagina's