Zoeken

Jackie

3

Na het Chileense icoon Pablo Neruda komt Larraín – via Darren Aronofsky – uit bij een Amerikaans icoon. Opnieuw incorporeert hij historische feiten in een mythische constructie. Niet voor niets heet Larraíns productiefirma Fabula.

Ema

4

Tussen grote Amerikaanse producties door keert Pablo Larraín terug naar zijn geboorteland Chili voor een portret van de jonge generatie op de ritme van de reggaeton. EMA draait om vurig verzet en verknipt ouderschap.

No

4

Naar aanleiding van Tony Manero vertelde Pablo Larrain: “Ik wou terug naar de Chileense films van net voor Pinochets staatsgreep in 1973, een sociale cinema met documentaire inslag. De films inspireerden me omdat ze een sterk politiek standpunt vertolkten zonder pamflettistisch te worden. Ze legden de vinger op iets unieks: imperfectie gekoppeld aan authenticiteit.” Die combinatie ontwikkelde Larrain verder in Post mortem en in NO, de slotdelen van zijn Pinochet-trilogie.

Neruda

4

Bijna tegelijkertijd brengt Pablo Larraín twee onorthodoxe biopics in de zalen: JACKIE en NERUDA. Die laatste is zijn zesde langspeelfilm, en op zijn eerste (Fuga, 2005) en JACKIE na, zijn Larraíns films stevig geworteld in de woelige geschiedenis van Chili, met – altijd – een heel eigen twist.