Zoeken

Hereditary

4

Op 18 juni houdt Filmmagie in samenwerking met Kunstencentrum BUDA (Kortrijk) een avant-première van de vervreemdende genrefilm HEREDITARY. Hoe minder je over dit voortreffelijke horrordrama weet, hoe beter. Wil je verrast worden, lees dan niet verder en bekijk geen trailers.

Suspiria

4

Het vervolg op ‘Call Me by Your Name’ en een adaptatie van Bob Dylans ‘Blood on the Tracks’ staan in de steigers. Maar eerst is er Luca Guadagnino’s versie van een ware horrorklassieker. “Elke film die ik maak, is een stap in mijn tienerdromen en SUSPIRIA is de meest precieze, megalomane tienerdroom die ik had kunnen bedenken.” Kroont hij zich tot keizer van de bewerking?

mother!

5

“I'm confused”, zegt Jennifer Lawrence in MOTHER! wanneer ze de grip op haar realiteit verliest. In die staat van opperste verwarring wil Darren Aronofsky de kijker onderdompelen. Maar dan wel een verwarring gekoppeld aan verbazing en verwondering. Verbonden met opwinding en plezier. En versterkt door een verrassingseffect. Met een titel die refereert aan de kreet van Norman Bates in de moeder van alle horrormelodrama's, Alfred Hitchcocks 'Psycho', en via het uitroepingsteken waarschuwt voor een extreme en bevreemdende trip.

It

3

Tijden veranderen. Waar de uit 1990 daterende en in de sixties spelende eerste verfilming van Stephen Kings 1.138 pagina's tellende turf 'It' in nostalgie en melancholie gedrenkt was en vooral via suggestie angst creëerde, is de in de jaren tachtig gesitueerde 2017-versie gewelddadige, apocalyptische en expliciete horror die ons via effecten wil doen schrikken en walgen.

It Follows

3

Er was een tijd dat horror het genre was waarmee angry young men hun low-budget visitekaartje als filmregisseur afleverden in de hoop te worden opgepikt voor het grotere werk. Peter Jackson, Sam Raimi, Wes Craven, illustere namen die nu klinken als klokken begonnen hun carrière met gore, al dan niet ironische slasher.

The Curse of La Llorona

3

Dat er dingen bestaan waarvan we geen besef hebben is een van de thema's van horrorfilms. Omdat zowel kijker als protagonist er niet in geloven, blijft het monster fictie. THE CURSE OF LA LLORONA wil via een Latijns-Amerikaanse legende de grens tussen fictie en realiteit doen vervagen en een nieuw iconisch monster creëren.

It

3

In een steeds meer beangstigende wereld werkt horror blijkbaar geruststellend en louterend. Getuige het commerciële succes van twee markante bronnen van angst en hoop in 2017: de raciale horrorsatire ‘Get Out’ en de Stephen Kingverfilming IT, wereldwijd de grootste horrorhit ooit.

Halloween

3

In mei brengt Cannes, met de uitreiking van de Carrosse d'Or door de Quinzaine, hulde aan John Carpenter, de regisseur die bewees dat 'gewone' horrorfilms buitengewone cinema kunnen zijn. Dat gebeurt 41 jaar na ‘Halloween’, de kleine slasher die een grote invloed had op generaties fans en filmers. En ook in het jaar waarin David Gordon Green een leuke variant serveerde.

Prometheus

3

De hype was perfect in de steigers gezet en wie zich door de hype naar de zaal laat leiden wordt niet teleurgesteld: Ridley Scotts PROMETHEUS is een overrompelend spektakel, voortgestuwd door perfecte special effects, een bloedstollend ritme en gedragen door puntgave acteerprestaties. Een spannende science fiction film die geen epos wil zijn, maar een claustrofobische en beklemmende trip met verstikkend destructieve gevolgen.

Byzantium

2

Bijna twintig jaar na de kaskraker Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles tracht de Ierse filmregisseur Neil In Dreams Jordan met BYZANTIUM het vampiergenre andermaal nieuw leven in te blazen. Het resultaat is een grimmig sprookje over twee vrouwelijke vampiers – moeder en dochter – die zich staande pogen te houden in een door mannen gedomineerde (vampieren)wereld.

Pagina's

onomatopee