Zoeken

Skoonheid

4

Regisseur Oliver Hermanus maakt het de filmkijker niet gemakkelijk. Of misschien heeft hij de impact van de geschiedenis van zijn vaderland, Zuid-Afrika, te zwaar onderschat.

Gloria

4

Met het op de vorige Berlinale enthousiast ontvangen GLORIA – hoofdactrice Paulina García werd bekroond met de Zilveren Beer voor Beste Actrice – levert de Chileense cineast Sebastián Lelio een liefdesfilm af die van maturiteit, diepgang en emotioneel inzicht getuigt.

Ain't Them Bodies Saints

4

“Ik hou van Texas en zijn prachtige landschappen”, zegt filmregisseur David Lowery. “Het contrast tussen het intieme verhaal dat ik wil vertellen en de epische achtergrond waartegen het zich afspeelt is perfect voor deze film.

I Don’t Belong Anywhere: Le Cinéma de Chantal Akerman

3

Het oeuvre van Chantal Akerman – geen “carrière”, zo geeft ze meteen aan bij het begin van deze documentaire over haar leven en werk, want ze doet steeds haar zin – begon bij de korte film Saute ma ville uit 1968. Daarin ensceneert de achttienjarige Akerman in een keuken de totale destructie, tot ze finaal ook zichzelf de vernieling injaagt. “Saute ma vie”, “blaas mijn leven op”, zo noemt ze haar debuut ook wel.

Fortuna

5

FORTUNA is de derde film van Zwitsers fotograaf en filmmaker Germinal Roaux. Vastgelegd in zwart-wit, zoals de meeste van Roaux' foto's, volgen we het schriele 14-jarige meisje met de felle blik, Fortuna, die veel te snel volwassen moet worden.

The Day Will Come

3

De kleine Elmer wil astronaut worden. Het is 1967 en de hele wereld wacht in spanning op de eerste mens op de maan. Maar dan wordt Elmers moeder ziek; haar broer kan niet voor hem en zijn oudere broer Erik zorgen (hij studeert, heeft geen geld en geen huis) en de rechter plaatst de jongens in een weeshuis, een plek met een regime dat aan het 19de-eeuwse Jane Eyre doet denken, meer nog aan Dickens’ Oliver Twist, een allusie die de regisseur zelf ook maakt.

The Other Woman

1

Nick Cassavetes maakte naam in Hollywood toen hij met The Notebook een romantisch drama maakte dat nog altijd tal van meisjesharten laat smelten.

Phoenix

4

Kan een liedje of een song in een film wel een hoofdrol spelen? Het kon vroeger: ‘Do Not Forsake Me, Oh My Darling' in High Noon (1952) vat niet alleen vanaf de eerste beelden de filmplot samen, maar creëert tegelijkertijd de hele film door suspense.

À peine j'ouvre les yeux

4

Onder zijn Franse titel À PEINE J'OUVRE LES YEUX heeft het hartversterkende lange speelfilmdebuut van de jonge Tunesische filmmaakster Leyla Bouzid sinds het Filmfestival van Venetië en dat van Namur (FIFF) – daar bijvoorbeeld gelauwerd als Beste debuut – al en heel parcours afgelegd. Intussen is de prijzenkast al te klein. En deze maand is de film onder zijn Engelse titel l AS I OPEN MY EYES de openingsfilm van het wereldfilmfestival MOOOV. Een recensie en een interview alvast met de kwieke en gedreven filmmaakster én dochter van Nouri Bouzid.

Gett

4

De Israëlische film GETT: THE TRIAL OF VIVIANE AMSALEM begint met een generiek, zwarte letters op een bloedrode achtergrond. De toon van dit viscerale, bikkelharde drama is meteen gezet. Viviane wil scheiden van haar man, met wie ze al jaren niet meer samenleeft.

Pagina's