Zoeken

Archief: interview Rutger Hauer

5

Zijn meest memorabele rol speelde hij in het jaar 2019, in de dystopie ‘Blade Runner’ uit 1982. De ondertussen legendarische slotmonoloog uit die film reist nu het internet over als ode aan de veelzijdige Nederlandse acteur wiens priemende blik verscheen in Hollywoodkrakers, pulpwerk, Europese arthouse én vermaarde films en series uit Nederland. “I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhäuser Gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain. Time to die.”

Interview met Hong-jin Na

4

Het Brussels International Fantastic Film Festival (BIFFF) was zo onder de indruk van Hong-jin Na’s langspeeldebuut ‘The Chaser’ (2008) dat het speciaal daarvoor een thrillercompetitie oprichtte. Het festival lokte Na naar hun 37ste editie met een retrospectieve van zijn drie langspelers en een zetel in de internationale jury.

Interview: Sara Vertongen, Wim Willaert en Peter Monsaert over Le ciel flamand

3

Zoals in zijn meer dan verdienstelijke debuutfilm Offline focust Peter Monsaert ook in LE CIEL FLAMAND op een problematische vader-dochterrelatie, een relatie die louter door menselijk falen en door onbeholpenheid onder hoogspanning komt te staan.

Nadine Labaki over Capharnaüm

3

De Libanese actrice en filmmaker Nadine Labaki wilde met CAPHARNAÜM een mokerslag uitdelen, kijkers met de neus op de feiten duwen. Verwaarloosde kinderen in Beiroet zijn het slachtoffer van mishandeling en onverschilligheid. Een van hen is Zain, die het heft in eigen handen neemt wanneer zijn zusje als kindbruidje wordt verhandeld. In Cannes won CAPHARNAÜM de Juryprijs, op Film Fest Gent de publieksprijs.

Laure Prouvost over Wantee en Dit Learn

4

Laure Prouvost is een Franse kunstenaar die wereldwijd gerenommeerd is met haar videokunst, installaties en keramieken sculpturen. In 2013 kreeg ze de Turner Prize voor de installatie WANTEE, waarvan we in het M HKA een nieuwe versie zullen zien. Naar aanleiding van een eerdere vertoning van die film en het hyperactieve taalspel DIT LEARN bij Visite (Het Bos, Antwerpen) afgelopen zomer, vroegen we de altijd spelende Prouvost om uitleg en meer.

Interview: Matthew Porterfield over Sollers Point

4

SOLLERS POINT is de eerste film van Matthew Porterfield die een bioscooprelease krijgt in België. Hoog tijd voor een gesprek met een van de meest interessante hedendaagse Amerikaanse filmmakers.

Interview Richard ‘Donnie Darko’ Kelly (II)

5

Een interview voor de Q&A met Richard Kelly tijdens de avant-première van de re-release van DONNIE DARKO in Cinéma Galeries bood de kans dieper in te gaan op zijn visie op filmmaken en wonden bloot te leggen. Want de manier waarop ‘Southland Tales’ met voor het festival typische pathos publiekelijk werd afgemaakt tijdens het festival van Cannes deed pijn. Toch wil de regisseur zijn film maudit niet loslaten.

Opkomst van de kwaliteitsserie, aflevering 5: Opvallende overeenkomsten tussen film en serie

0

In de vorige aflevering zagen we dat grote talenten van de filmwereld zich steeds vaker aan een reeks verbinden (showrunners, scenaristen, filmmakers, acteurs …). Vele grenzen tussen de dramaserie en de bioscoopfilm zijn inderdaad weggevallen. We bekijken hun wisselwerking in deze voorlaatste aflevering.

Cristian Mungiu over BACALAUREAT

4

Het is bijna tien jaar geleden dat de jonge cineast Cristian Mungiu in Cannes op het filmfestival vrij verrassend de Gouden Palm in ontvangst mocht nemen voor '4 Months, 3 Weeks and 2 Days'. Zo werd de Roemeense film definitief op de kaart gezet, nadat zijn al even talentrijke landgenoot Cristi 'Sieranevada' Puiu in 2005 dankzij het opmerkelijke 'The Death of Mr. Lazarescu' de eerste kiemen had gelegd. De Nieuwe Roemeense Golf was geboren. Sindsdien kwam een tiental filmregisseurs met de regelmaat van een klok met sterke verhalen. In 2012 maakte Mungiu 'Beyond the Hills' en nu dus BACALAUREAT, films die zeer goed zijn ontvangen.

Interview: Bülent Öztürk over Blue Silence

0

Meer nog dan 'Zagros' van de uit Iraaks-Koerdistan afkomstige Sahim Omar Kalifa vertegenwoordigt de Belgisch-Turks-Koerdische filmmaker Bülent Öztürk met BLUE SILENCE op Film Fest Gent de Koerdische film, al was de documentaire 'Radio Kobani' van de Turks-Koerdische Reber Dosky, een van de revelaties van IDFA 2016, ook een mooie aanvulling geweest.

Pagina's