Zoeken

The Day Will Come

3

De kleine Elmer wil astronaut worden. Het is 1967 en de hele wereld wacht in spanning op de eerste mens op de maan. Maar dan wordt Elmers moeder ziek; haar broer kan niet voor hem en zijn oudere broer Erik zorgen (hij studeert, heeft geen geld en geen huis) en de rechter plaatst de jongens in een weeshuis, een plek met een regime dat aan het 19de-eeuwse Jane Eyre doet denken, meer nog aan Dickens’ Oliver Twist, een allusie die de regisseur zelf ook maakt.

Independence Day: Resurgence

0

De Duitse importfilmer Ronald Emmerich bezong in 1996 de Amerikaanse ‘waarden’ in Independence Day. De film herdefinieerde toen de blockbuster: veel actie, hier en daar plaats voor de menselijke (lees: emotionele) toets, indrukwekkende speciale effecten, fraaie belden van vernietiging (de destructie van het Witte Huis en de Empire State Building zijn klassiekers) en dat alles doorspekt met pittige oneliners.

Phantom Thread

4

Tien jaar na het magistrale olie-epos ‘There Will Be Blood’ werken Paul Thomas Anderson en Daniel Day-Lewis opnieuw samen voor PHANTOM THREAD, het stijlvolle verhaal van een tegelijk krachtige en fragiele couturier die in het London van de jaren 50 weerstand tracht te bieden aan mode en liefde tot een amoureuze passie hem uit evenwicht haalt.

Me Before You

2

Andersverliefden

Every Thing Will Be Fine

2

Het was van Don’t Come Knocking (2005) geleden dat we van Wim Wenders nog een speelfilm hadden gezien. De jongste jaren hield de kameleontische filmmaker zich vooral bezig met documentaires (The Salt of the Earth, Pina) en bijdragen aan omnibusfilms (8, Chacun son cinéma).

Doctor Fabre Will Cure You

3

Sinds zijn optreden op het festival van Avignon (2005) en zijn tentoonstelling in het Louvre (2008) geldt de Vlaamse theatermaker-beeldend kunstenaar Jan Fabre in Franse artistieke kringen als een regelrechte ster.

Suicide Squad

2

Bikkelharde, existentialistische politiedrama’s, dat is David Ayers handelsmerk.

The Master

4

“De periode vlak na WOII was er een waarin mensen met groot optimisme naar de toekomst keken,” vertelt Paul Thomas Anderson, “maar het was tegelijk ook een periode waarin men terugblikkend moest omgaan met pijn en dood”. THE MASTER peilt via de relatie tussen een leider en zijn volgeling naar de rusteloosheid, de dromen en de driften van getourmenteerde, beschadigde zielen.

Pagina's

onomatopee