Zoeken

Archief: Portret Willem Dafoe

5

Ros haar, magere gelaatstrekken, forse kin, scherpe neus, diepliggende groene ogen en pezige gestalte; Willem Dafoe (°1955) heeft opvallend veel weg van Vincent van Gogh. Alleen had niemand de frappante gelijkenis opgemerkt tot cineast Julian Schnabel hem castte voor 'At Eternity’s Gate'.

The Lighthouse

5

Samen met generatiegenoten Jordan Peele, David Robert Mitchell en Ari Aster behoort Robert Eggers sinds zijn contemplatieve debuut ‘The Witch’ tot het kransje Amerikaanse regisseurs die via gedurfde genrecinema de droomfabriek nieuw creatief leven kunnen inblazen. Dat illustreert het apocalyptische, burleske THE LIGHTHOUSE met verve.

The Name of the Rose

3

Na decennia van heiligen, soaps, pausen en nationale helden heeft de Italiaanse staatsomroep Rai eindelijk nog eens enkele internationaal aantrekkelijke series uitgebracht. ‘My Brilliant Friend’ wordt immers op de voet gevolgd door het achtdelige THE NAME OF THE ROSE, naar de gelijknamige succesroman uit 1980 van Umberto Eco.

Lady Macbeth

3

Mooi en meedogenloos. Zo zou je Katherine, de jonge vrouw die in 1865 op het Engelse platteland klemzit in een liefdeloos huwelijk en zich brutaal bevrijdt, kunnen omschrijven. William Oldroyds ijzersterke debuut LADY MACBETH is een intens vrouwenportret en een tragische kroniek van de genadeloze botsing van repressie en rebellie.

Montgomery Clift (I): De wonderjaren (1946-'56)

0

Dit jaar is het precies vijftig jaar geleden dat de Amerikaanse acteur Montgomery Clift (1920-1966) overleed. Clift geldt als de voorloper van een hele generatie method-acteurs zoals Marlon Brando en James Dean, die later het witte doek zouden veroveren. In tegenstelling tot Brando en Dean koos Montgomery Clift voor een meer intellectuele benadering van method acting. Geleidelijk aan verloor hij zijn status als innovator, waardoor hij vandaag enkel bekend is bij filmhistorici en cinefielen. Een poging tot rehabilitatie dringt zich op. Dit eerste deel beschrijft de jonge jaren van de acteur.

Paterson

4

Jim Jarmusch is en blijft een a-typische Amerikaanse filmmaker. Terwijl veel van zijn landgenoten de toeschouwer met hun eerste filmbeelden steevast volop in de actie en de chaos storten (lees: onderdompelen), opent PATERSON met rustige en poëtische beelden van een slapend koppel.

Pagina's