Zoeken

Mommy

4

“Na vijf films heb ik al een soort oeuvre,” zegt de altijd nog maar 25-jarige Canadese wonder boy Xavier Dolan, “maar dat was nooit de bedoeling. Alles loopt veel instinctiever, ik maak films wanneer ik voel dat ik ze moet maken. Ik wil me telkens vernieuwen en hoop op mijn 30ste nog dingen te zeggen te hebben.” Hoe zijn films er dan gaan uitzien valt moeilijk te zeggen, want hij blijft evolueren, interessant zal het hoe dan ook zeker zijn. Als filmmaker wordt Dolan immers alsmaar sterker. MOMMY is zijn beste film tot nog toe.

Matthias et Maxime

3

'La ferme de M&M', lezen we op een oude kindertekening. Matthias en Maxime zijn beste vrienden sinds de kleuterklas. Als jonge mannen blijven ze twee handen op een buik. In de nieuwe ontroerende film van Xavier Dolan zien we hoe hun seksualiteit een wig drijft tussen het duo, om hen daarna terug heel dicht bij elkaar te brengen.

Laurence Anyways

4

Het Canadese talent Xavier Dolan is pas drieëntwintig, toch levert hij met LAURENCE ANYWAYS al zijn derde langspeelfilm af. Zijn debuut 'J'ai tué ma mère' gooide drie jaar geleden hoge ogen op het filmfestival van Cannes. Ook voor zijn tweede werk, 'Les amours imaginaires', werd hij in Cannes bekroond. Zijn films bespreken de verwarring die (homo)seksualiteit veroorzaakt bij jongeren. "Mijn focus ligt op het schetsen van onmogelijke liefdes. Natuurlijk maakt homoseksualiteit deel uit van mijn films, omdat het deel is van mijzelf."

Juste la fin du monde

4

Xavier Dolan is een fenomeen. De nog altijd maar 27-jarige Canadese wonderboy is al aan zijn zesde langspeelfilm toe, maar filmt nog met de intensiteit en het aanstekelijke enthousiasme van een debutant. Getuige de hysterische toon van JUSTE LA FIN DU MONDE, een huis clos gedreven door verbale duels van langs elkaar heen pratende familieleden. Toch is Dolans adaptatie van Jean-Luc Lagarces toneelstuk een erg volwassen film die tragedie en komedie verstrengelt.

Tom à la ferme

4

Acteur, scenarist en regisseur Xavier Dolan legde met J'ai tué ma mère, Les amours imaginaires en Laurence Anyways op zijn 25ste al een stevig parcours af.

L'apparition

3

De Franse cineast Xavier Giannoli werkt aan een consistent oeuvre. Zoals zijn vorige films is L’APPARITION een aanklacht tegen de nepwaarheden en de ongecontroleerde berichtgeving van een hypergemediatiseerde wereld.

Les gardiennes

4

Hoe fatsoenlijk kunnen fatsoenlijke mensen blijven onder druk? Hoezeer vreet een crisis aan de ziel? Met LES GARDIENNES, het portret van Franse boerinnen die tijdens de Eerste Wereldoorlog even bevrijd zijn van het patriarchale juk, toont Xavier Beauvois hoe menselijkheid onder vuur komt. Daarbij sluit hij aan bij het humanistisch realisme van Jean Renoir en Maurice Pialat.

Jusqu'à la garde

4

Met zijn langspeelfilmdebuut JUSQU’À LA GARDE, een ondraaglijk echte afdaling in de emotionele en gewelddadige hel die een vechtscheiding is, won de Franse filmmaker Xavier Legrand in 2017 de regieprijs op het festival van Venetië. Zijn slimme mix van docudrama en thriller, van Depardon en Kubrick, is een filmische mokerslag die blijft nazinderen.

Casse-tête chinois

1

Het was bijna onvermijdelijk dat Cédric Klapisch ooit in New York zou draaien.