Zoeken

Crawl

3

In CRAWL gaan een dochter en vader het gevecht aan met de elementen en een handvol alligators. Voor wie gelooft dat alleen de Amerikaanse producent Blumhouse nog deftige mainstreamhorror kan maken, bewijst ex-New French Extremist Alexandre Aja met een beetje ‘minder is meer’ het tegendeel. Al lijkt dat misschien raar voor een film met een orkaan en krokodillen.

The Mummy

2

Het logo van Universal verandert met nog een draai van de wereldbol naar Dark Universe: de start van een nieuwe franchise die de Universal studio’s met deze reboot van THE MUMMY voor ogen hebben. Ik kan me de pitch voor deze nieuwe reeks Universal Monsters levendig voorstellen. “Waarom bieden we geen antwoord op al die superheldenfilms?”, luidde de vraag. “We dienen weerwerk met een radicale update van onze Universal Monsters-catalogus”, was ongetwijfeld het antwoord. En zo geschiedde.

Scary Movie 5

1

De Scary Movie-films bewezen eerder al geen schoolvoorbeeld van komische smaak of algemene hilariteit te zijn. Na een teleurstellend derde en vierde deel hadden de makers toch zin om een vijfde film aan de franchise te breien. SCARY MOVIE 5 neemt wederom horror op de korrel en doet dat op zo’n smakeloze en beschamende manier dat het bijna pijnlijk wordt.

[REC] Genesis

2

Daar heb je dat mysterieuze virus opnieuw dat mensen in een oogwenk transformeert in bloeddorstige op hol geslaagde demonen. Na het groezelige flatgebouw in [REC] (2007) en meer van hetzelfde aangevuld met The Exorcist-zijstapjes in [REC]²(2009), heeft het virus de duisternis én Barcelona voor het platteland ingeruild.

Halloween

3

In mei brengt Cannes, met de uitreiking van de Carrosse d'Or door de Quinzaine, hulde aan John Carpenter, de regisseur die bewees dat 'gewone' horrorfilms buitengewone cinema kunnen zijn. Dat gebeurt 41 jaar na ‘Halloween’, de kleine slasher die een grote invloed had op generaties fans en filmers. En ook in het jaar waarin David Gordon Green een leuke variant serveerde.

It

3

In een steeds meer beangstigende wereld werkt horror blijkbaar geruststellend en louterend. Getuige het commerciële succes van twee markante bronnen van angst en hoop in 2017: de raciale horrorsatire ‘Get Out’ en de Stephen Kingverfilming IT, wereldwijd de grootste horrorhit ooit.

Silent Hill: Revelation 3D

1

Een van de belangrijkste vereisten voor een huiveringwekkende horrorfilm, is vernieuwing. Het (al verwende) publiek zal geen verschrikte gil slaken bij doorgetrapte plots, de zoveelste verminkte antagonist ofluidruchtige huishoudtoestellen. Goeie poging SILENT HILL, maar een boterham die uit de toaster springt doet ons al lang niet meer rillen. SILENT HILL: REVELATION pikt na zes jaar de draad weer op.

I, Frankenstein

1

De lijst van scenario’s die Stuart Beattie geschreven heeft, oogt als een bont allegaartje waarin scherpe analyses (Collateral) en verfrissende horror (30 Days of Night) broederlijk naast de grootste kitsch en quatsch staan (G.I. Joe: The Rise of the Cobra).

Suspiria

4

Het vervolg op ‘Call Me by Your Name’ en een adaptatie van Bob Dylans ‘Blood on the Tracks’ staan in de steigers. Maar eerst is er Luca Guadagnino’s versie van een ware horrorklassieker. “Elke film die ik maak, is een stap in mijn tienerdromen en SUSPIRIA is de meest precieze, megalomane tienerdroom die ik had kunnen bedenken.” Kroont hij zich tot keizer van de bewerking?

The Secret

2

“Elk jaar verdwijnen er 75.000 kinderen in de V.S.,” lezen we in de begintekst van de Frans-Amerikaanse coproductie THE SECRET (THE TALL MAN in de VS), “de meeste onder hen worden, levend of dood, teruggevonden in de eerste uren en dagen na hun verdwijning. Zo'n 0,3% verdwijnt echter spoorloos”.
Behoorlijk beangstigend en de Franse cineast Pascal Laugier opent sfeervol.

Pagina's

onomatopee