Zoeken

Side Effects

4

Ongeveer vijf jaar is Steven Soderbergh al bezig aan een afscheidstournee door filmland. Na het Che-tweeluik van 2008 maakte hij The Girlfriend Experience, The Informant!, Contagion, Haywire en Magic Mike. Om zijn middelpuntvliedende uitbarsting van creative rage af te ronden met SIDE EFFECTS.

Scary Movie 5

1

De Scary Movie-films bewezen eerder al geen schoolvoorbeeld van komische smaak of algemene hilariteit te zijn. Na een teleurstellend derde en vierde deel hadden de makers toch zin om een vijfde film aan de franchise te breien. SCARY MOVIE 5 neemt wederom horror op de korrel en doet dat op zo’n smakeloze en beschamende manier dat het bijna pijnlijk wordt.

De Rouille et d'Os

4

“Ooit komt de pijn terug” besluit DE ROUILLE ET D'OS, verwijzend naar de gebroken hand én de getormenteerde ziel van Ali. Verleden, heden, toekomst; zoals steeds is alles problematisch bij Jacques Audiard.

[REC] Genesis

2

Daar heb je dat mysterieuze virus opnieuw dat mensen in een oogwenk transformeert in bloeddorstige op hol geslaagde demonen. Na het groezelige flatgebouw in [REC] (2007) en meer van hetzelfde aangevuld met The Exorcist-zijstapjes in [REC]²(2009), heeft het virus de duisternis én Barcelona voor het platteland ingeruild.

The Numbers Station

1

“Grosse Pointe Blank”, “Serendipity” en vooral “High Fidelity” zijn stuk voor stuk filmtitels die altijd wel zullen bij blijven alleen al dankzij acteur John Cusack die telkens opnieuw ronduit schittert. De verwachtingen bij deze nieuwe film waren dan ook groot. Maar deze thriller THE NUMBERS STATION van de Deense filmer Kasper Barfoed blijft onder de verwachtingen. De beloftevolle cineast maakt weliswaar zijn Engelstalig debuut maar de film blijft helaas steken in goede bedoelingen.

Haywire

3

Hollywood ligt aan de voeten van de in Georgia geboren Steven Soderbergh, maker van onder meer Traffic (2000) – Oscar Beste Regie -, Ocean’s Eleven (2001) en The Good German (2006).

Parker

2

The stath is back! Na rollen in retrogetinte, ambachtelijke actiefilms zoals de (losse) remake van The Mechanik (2011), Killer Elite (2011), Safe (2012) en recent nog The Expendables 2 (2012), kruipt Jason Statham opnieuw in de huid van een typische antiheld.

The Two Faces of January

4

“Ik vertrouw hém voor geen meter.” Dat fluistert tijdens een hete zomervakantie begin jaren zestig de dandy zwendelaar Chester MacFarland zijn veel jongere, bevallige vrouw Colette toe in de lobby van het poepchique Grand Hotel in Athene.

The Dark Knight Rises

3

Het aanreiken van maatschappelijke dilemma’s - met als rode draad: wanneer gaan wetten als ketens fungeren? -, een eigentijdse thematiek en het constant willen verleggen van de grenzen van het actiegedeelte. In een dergelijk universum voelt Christopher Nolan, de maker van Memento, zich als een vis in het water. Nolan is hoe dan ook zijn voornemen trouw gebleven om ook in zijn derde Batmanfilm, het slot van zijn drieluik, het genre van de superheldenfilm te vermenselijken, dan wel te overstijgen. Tegen wil en dank misschien wel!?

Silent Hill: Revelation 3D

1

Een van de belangrijkste vereisten voor een huiveringwekkende horrorfilm, is vernieuwing. Het (al verwende) publiek zal geen verschrikte gil slaken bij doorgetrapte plots, de zoveelste verminkte antagonist ofluidruchtige huishoudtoestellen. Goeie poging SILENT HILL, maar een boterham die uit de toaster springt doet ons al lang niet meer rillen. SILENT HILL: REVELATION pikt na zes jaar de draad weer op.

Pagina's

onomatopee