Zoeken

Nadine Labaki over Capharnaüm

3

De Libanese actrice en filmmaker Nadine Labaki wilde met CAPHARNAÜM een mokerslag uitdelen, kijkers met de neus op de feiten duwen. Verwaarloosde kinderen in Beiroet zijn het slachtoffer van mishandeling en onverschilligheid. Een van hen is Zain, die het heft in eigen handen neemt wanneer zijn zusje als kindbruidje wordt verhandeld. In Cannes won CAPHARNAÜM de Juryprijs, op Film Fest Gent de publieksprijs.

Interview: posterontwerper Gilles Vranckx

0

Bij opvallende films horen opvallende affiches. Dat blijkt toch uit LAISSEZ BRONZER LES CADAVRES, de derde film van het duo Hélène Cattet en Bruno Forzani die vanaf deze week in de Belgische bioscoop te zien is. Ontwerper Gilles Vranckx werkt al voor de derde keer met hen samen.

Interview: Sherwan Haji en Sakari Kuosmanen over The Other Side of Hope

4

In zijn nieuwste film THE OTHER SIDE OF HOPE brengt de Fin Aki Kaurismäki een van zijn habitués, Sakari Kousmanen, samen met een nieuw gezicht, Sherwan Haji. De twee acteurs hebben de mond vol over Kaurismäki’s humanisme, en over zijn bijzondere manier om acteurs te benaderen.

Interview: Cobra Films

0

Het gaat de documentaire film voor de wind. Als bevoorrecht kanaal voor de verspreiding ervan, is de televisie onophoudelijk vragende partij voor documentaire programma’s en ze investeert ook al meteen bij de productie. Met de democratisering van de prijzen voor camera’s en de veel grotere toegankelijkheid van montage-software, is er een duizelingwekkende toename ontstaan van mensen die films maken en/of realiseren.

Cristian Mungiu over BACALAUREAT

4

Het is bijna tien jaar geleden dat de jonge cineast Cristian Mungiu in Cannes op het filmfestival vrij verrassend de Gouden Palm in ontvangst mocht nemen voor '4 Months, 3 Weeks and 2 Days'. Zo werd de Roemeense film definitief op de kaart gezet, nadat zijn al even talentrijke landgenoot Cristi 'Sieranevada' Puiu in 2005 dankzij het opmerkelijke 'The Death of Mr. Lazarescu' de eerste kiemen had gelegd. De Nieuwe Roemeense Golf was geboren. Sindsdien kwam een tiental filmregisseurs met de regelmaat van een klok met sterke verhalen. In 2012 maakte Mungiu 'Beyond the Hills' en nu dus BACALAUREAT, films die zeer goed zijn ontvangen.

Asghar Farhadi over The Salesman

0

De Iraanse filmmaker Asghar Farhadi heeft met 'About Elly', 'A Separation', 'Le passé' en nu dus met FORUSHANDE/THE SALESMAN een klein maar wel al indrukwekkend oeuvre bij elkaar gefilmd. “Al mijn films zijn thrillers”, zo stelt hij zonder aarzelen.

Interview: Paul Englebert van de Belgian Screen Composers Guild

0

In 2016 werd de eerste beroepsvereniging van Belgische filmcomponisten opgericht, op initiatief van onder anderen secretaris-generaal Paul Englebert. Die laatste is geen onbekende in de Belgische filmwereld, want begin jaren 2000 was hij een van de pioniers van de digitale revolutie. Een mooie gelegenheid voor een gesprek met deze 57-jarige oud-student van het INSAS.

Roger Deakins: 35 jaar beeldenkunstenaar (II)

0

Al meer dan 35 jaar plooit de Engelsman Roger Deakins zich in de meest benarde posities voor dat ene ideale shot. De cinematograaf behoort tot de absolute wereldtop in zijn vak en heeft nu na veertien nominaties een eerste Oscar gewonnen. In deel twee van zijn portret belichten we de periode vanaf zijn glansjaar 2007.

Interview: Pierre Duculot van Wallonie Image Production (WIP)

0

Na interviews met productiehuizen Dérives en Cobra Films en Camera-etc zet Cinergie zijn bezoeken voort aan de ateliers in de Franse Gemeenschap. Het WIP is een eerstelijnsatelier, een veelsoortig dienstenbedrijf dat zich aanpast aan de evolutie van de documentaire productie, en de onafhankelijke productie in de brede zin van het woord ondersteunt. Ze helpen op het vlak van ontwikkeling, productie en afwerking, zowel materieel als financieel.

Thema: Kleinhandelaars in angst

0

Hoewel Amerikaanse horrorfilms nog altijd geworteld zijn in de primordiale angsten van mens en maatschappij, vertonen ze de laatste jaren een onmiskenbare trend: kleinschalige, vaak onafhankelijke producties wagen zich aan een subversievere variant. Minder geld, meer verbeelding? Wat zegt de uitbeelding van tijdloze angsten over moderne cinema en de huidige samenleving?

Pagina's