Zoeken

Spider-Man: Into the Spider-Verse

4

Een superheldenfilm on acid en eindelijk nog eens geanimeerd. En wat voor een animatie: SPIDER-MAN: INTO THE SPIDER-VERSE brengt heerlijke verfrissing in een verschaald genre.

Adieu Richard Williams (1933-2019)

5

Op 16 augustus overleed de Canadese animator Richard Williams. Zijn naam doet bij de doorsnee filmkijker waarschijnlijk geen belletje rinkelen, maar de films waaraan hij werkte doen dat wel. Zo animeerde hij de openings- en slottitels van twee Pink Pantherfilms. Het beroemdst werd zijn werk met de film 'Who Framed Roger Rabbit', waarvoor Williams twee Oscars won, een voor de Best Visual Effects en een Special Achievement Award voor de animatieregie en het karakterontwerp.

Interview: Jean-Luc Slock van Camera-etc

0

Cinergie zet zijn bezoek voort aan de ateliers in de Franse Gemeenschap. We publiceren de vertaling van hun interview met Camera-etc vzw. In de lokalen van een voormalige school in vrolijke kleuren hadden ze een ontmoeting met Jean-Luc Slock. Hij is de directeur van dit productieatelier dat zich toelegt op animatiefilm.

Archief: Claude Barras & Céline Sciamma over Ma vie de Courgette

4

Prijs voor Beste Scenario in Cannes 2019: Céline Sciamma voor 'Portrait de la ne jeune fille en feu'. Het eveneens door haar geschreven MA VIE DE COURGETTE kan je nu bekijken op CineMember. Onderstaand het interview met regisseur Claude Barras en zijn scenarist naar aanleiding van de voorstelling van de stopmotionfilm van wereldklasse op FIFF 2016.

Pluisje - Durf te vliegen

3

Toen eind maart Rikkie de Ooievaar onze zalen binnenvloog, keek niemand daar echt van op. Visueel geen hoogvlieger en als goedbedoelde komedie nauwelijks grappig, was de mus die een ooievaar wou zijn al snel vergeten. Doet PLUISJE, opnieuw een piepkuikenverhaal met Belgische coproducenten, het beter?

Les hirondelles de Kaboul

5

LES HIRONDELLES DE KABOUL zet in animatie de sfeer van onderdrukking neer van Afghaanse vrouwen onder de taliban (1996-2001). Regisseur Zabou Breitman haalt in een interview (zie Filmmagie september, print) aan dat animatie haar geholpen heeft de gruwel van deze periode toegankelijk te maken.

Pagina's