Een superheldenfilm on acid en eindelijk nog eens geanimeerd. En wat voor een animatie: SPIDER-MAN: INTO THE SPIDER-VERSE brengt heerlijke verfrissing in een verschaald genre.
Cinergie zet zijn bezoek voort aan de ateliers in de Franse Gemeenschap. We publiceren de vertaling van hun interview met Camera-etc vzw. In de lokalen van een voormalige school in vrolijke kleuren hadden ze een ontmoeting met Jean-Luc Slock. Hij is de directeur van dit productieatelier dat zich toelegt op animatiefilm.
Het loonde de moeite om afgelopen zaterdag naar Cinema Zuid af te zakken voor Ciné Public. Tijdens dit kortfilmfestival wordt een interessante selectie vertoond van fictie-, documentaire- en animatiefilms.
Toen eind maart Rikkie de Ooievaar onze zalen binnenvloog, keek niemand daar echt van op. Visueel geen hoogvlieger en als goedbedoelde komedie nauwelijks grappig, was de mus die een ooievaar wou zijn al snel vergeten. Doet PLUISJE, opnieuw een piepkuikenverhaal met Belgische coproducenten, het beter?
GRIJS VERLEDEN portretteert de innerlijke strijd van een oudere man die, geprangd tussen heden en verleden, tussen herinnering en vage droom, stilaan het leven voelt wegsijpelen.
Ondanks de commerciële slagkracht van Disney en de creatieve impuls van Pixar is animatie al lang geen puur Amerikaans fenomeen meer. Scandinavische en Franse animatiefilmers manifesteerden zich, de Japanners stampten een heuse industrie uit de grond en een kleine Belg bouwde een stevige reputatie op. Ben Stassen, die doorbrak met ‘Fly Me to the Moon’ en ‘Sammy’s Avonturen’, tracht nu met steun van het Franse Studiocanal de wereld te veroveren met het Amerikaans getinte BIGFOOT JUNIOR.
11 maart gaat voor de vijfde keer Ciné Public door, een kortfilmfestival dat vanaf nu niet tweejaarlijks maar jaarlijks wordt georganiseerd door het Centrum voor Beeldexpressie. Een jury van professionals kiest uit de vertoonde selectie van 28 films van beginnende cineasten vijf winnaars in de categorieën Fictie, Animatie, Documentaire, Scenario en Cinematografie. We vroegen Margot Thysens van het Centrum voor Beeldexpressie naar wat meer achtergrond bij het festival.
De 77-jarige auteur die het vak leerde bij Paul Grimault (Le roi et l’oiseau) zal aanwezig zijn op het festival. Hij krijgt in Flagey (korte films) en Cinematek (lange speelfilms) ook een retrospectieve.
Het wachten is beloond: YOUR NAME. had eerst een erg beperkte release in Brussel en Wallonië, zonder Nederlandstalige ondertitels. Nu hebben Sphinx (Gent) en UGC Antwerpen toch de schoonheid van de Japanse animefilm ingezien en hem in hun programma geplaatst. Je moet er wel snel bij zijn: deze film zal vermoedelijk niet lang in de zalen spelen.
Bij de 25 Vlaamse fictiefilms is het uitkijken naar REMISE, de eerste professionele film van Deben Van Dam, die in 2014 de prijzen (inclusief een VAF-Wildcard) opstapelde met zijn afstudeerfilm De weg van alle vlees.