Zoeken

Adieu John Singleton (1968-2019)

5

De impact van ‘Boyz n the Hood’ overtreffen, lukte de in Los Angeles geboren John Singleton niet. Zijn debuut ging in wereldpremière tijdens het Un Certain Regard-progamma in Cannes enkele maanden voor in zijn thuisstad de Rodney Kingrellen uitbraken. Ook in volgende films hield hij de vinger aan de pols in de zwarte gemeenschap.

Interview: Matthew Porterfield over Sollers Point

4

SOLLERS POINT is de eerste film van Matthew Porterfield die een bioscooprelease krijgt in België. Hoog tijd voor een gesprek met een van de meest interessante hedendaagse Amerikaanse filmmakers.

Adieu Sarah Maldoror (1929-2020)

5

Politiek gezien situeert de kern van het oeuvre van Sarah Maldoror zich tijdens het moeizame dekolonisatieproces van Afrika. Als geëngageerde cineast geloofde ze in de voortrekkersrol van cinema bij het Afrikaanse emancipatieproces. Film was voor haar een middel om de geest te dekoloniseren.

Interview: Sherwan Haji en Sakari Kuosmanen over The Other Side of Hope

4

In zijn nieuwste film THE OTHER SIDE OF HOPE brengt de Fin Aki Kaurismäki een van zijn habitués, Sakari Kousmanen, samen met een nieuw gezicht, Sherwan Haji. De twee acteurs hebben de mond vol over Kaurismäki’s humanisme, en over zijn bijzondere manier om acteurs te benaderen.

Mads Brügger over Cold Case Hammarskjöld

3

Heeft de Deense documentairemaker Mads Brügger een cruciale link naar het grootste moordcomplot uit de geschiedenis van de Verenigde Naties blootgelegd, of heeft hij jarenlang aan een documentaire gewerkt die eindigt in de meest idiote samenzweringstheorie aller tijden? Hij vraagt het zich openlijk zélf af in COLD CASE HAMMARSKJÖLD.

In Memoriam: Ettore Scola

0

In het pantheon van de naoorlogse Italiaanse grootmeesters staat Ettore Scola zij aan zij met Luchino Visconti, Michelangelo Antonioni, Bernardo Bertolucci en Federico Fellini.

Adieu Valentina Cortese (1923-2019)

5

De Milanese Valentina Cortese was een actrice die de rol van Cruella De Vil (in de Dalmatiërsfilms) had kunnen afsnoepen van Glenn Close, of die van Malafide (in ‘Maleficent’) van Angelina Jolie. Want ook na haar hoogdagen in de jaren 40 en 50 paarde ze de ambiguïteit van verleidelijke schoonheid aan het doortastende karakter van al dan niet bedrieglijke personages. In die zin vertoonde ze gelijkenissen met andere Italiaanse diva’s uit die jaren als Anna Magnani en Alida Valli.

Adieu Michèle Morgan (1920-2016)

0

De zwarte baret en de glimmende regenjas uit het voor (de toen 17-jarige) Michèle Morgen iconische 'Le quai des brumes' (Marcel Carné, 1938) waren een idee van Coco Chanel. “Je hebt mooie ogen, weet je”, ontlokte haar verschijning aan deserteur Jean Gabin die op de troosteloze kade op het schip wachtte dat hem naar Venezuela moest brengen. Het werd een van de beroemdste citaten uit de Franse film die Morgans verdere carrière onuitwisbaar zou tekenen.

Adieu Jean-Pierre Marielle (1932-2019)

5

Vrouwen verleiden met een mannelijke, diepe stem, acteur Jean-Pierre Marielle maakte er decennialang zijn kenmerk van in tientallen non-conformistische zedenkomedies. Met zijn plechtstatige dictie kon Marielle echter ook knap een sfeer van zielenleed en stille ontgoocheling oproepen in weemoedige drama’s. Altijd in basso profondo, uiteraard.

Peter Vaughan (1923-2016)

0

Met zijn smalle vooruitstekende kin, diepe kleine ogen en invallende mondhoeken zag de Britse Peter Vaughan (1923-2016) er gemeen, geniepig en schurkachtig uit. Once a villain luidde dan ook de titel van zijn autobiografie. Daarin verwees hij met ironie naar de talrijke gluiperds die hij in zijn 75-jarige carrière speelde. Straatboeven, maar ook wethouders, politie-inspecteurs en militairen met een uitgesproken malafide kant.

Pagina's